Innlegg

Fremhevet innlegg

Hjemme igjen.

Bilde
  Det var fint å være i Norge, fint å treffe venner og familie, godt å være sammen. Og godt å være hjemme igjen. Jeg reiste jo fra et frodig Kreta og dro opp til et kaldt Norge. Det snødde mens jeg var der, men så kom våren for fullt rett før jeg dro tilbake. mormor, Sebastian og farmor på søndagstur, Turen nedover gikk fint, men jeg er ikke særlig glad for denne tidlige avgangen på tirsdager. Jeg hater å stå opp klokken 03.30 for å rekke det første flytoget fra Sandvika. Det var 0 grader da jeg dro. Flyet var fullt og turen gikk helt fint. jeg fikk lukket øynene litt.  snøen har nesten smeltet, På flyplassen i Hania la jeg merke til at det er to minibanker eller ATM inne i bagasjehallen, begge fra Euronet. IKKE bruk disse!! Ta dem som er fra en gresk bank, så betaler du mindre til banken. Dette gjelder alle steder i Hellas. Disse ATM ene er overalt. Ute i ankomsthallen er det flere minibanker fra greske banker.  Vel framme tok jeg en taxi til Splantzia. Jeg spurte sjåføren om jeg kunn

Spilia

Kalo mina, καλό μήνα. 1. april i dag og jeg er klar for flytur i morgen formiddag. Et siste innlegg før jeg drar og blir borte i 14 dager. I går var jeg på nok en søndagstur med Platanias kommune. Vi skulle møtes i landsbyen Spilia, som ligger rett sør for Kolimbari. Jeg tok bussen nesten fram til Kolimbari og gikk derfra bort til møtestedet. Det var oppmøte klokken 16 og det samlet seg ganske mye folk. Hunder og barn og ellers glade turgåere. jeg traff noen fra byen, til og med en familie fra Splantzia. Vi møttes på plassen der tavernaen er i sommerhalvåret. Vi fikk en innføring i hva vi skulle se på turen og så la vi i vei. Røde Kors var med som vanlig på disse søndagsturene.  Først gikk det oppover på en bred asfaltert vei mot neste landsby og hulen over Spilia Σπηλιά. Flott utsikt på hele turen over området rundt, sjøen og fjellene. Spilia betyr hule eller grotte på gresk. I denne hulen sies det at Johannes Eremitten Ιωάννης ο Ερημίτης  bodde noen år på 1600 tallet. Han og 98 an